"Język jest jedną wspólną pracą wszystkich, którzy sie nim posługują" Witold Doroszewski
Profilaktyka nieprawidłowości w artykułowaniu dżwięków mowy jest jednym z ważniejszych aspektów pracy z dzieckiem w przedszkolu. Te dzieci, które żle mówią, zwykle żle odtwarzaja wyrazy w piśmie, maja problemy z właściwą komunikacją językową, a wadliwa wymowa staje się często żródłem kompleksów, niechęci do mówienia, a tym samym brakiem okazji do ćwiczenia umiejętności ładnego wypowiadania sie. W rozwoju językowym dziecka niezmiernie ważne jest oddziaływanie wielu czynników, w szczególności należy podkreślić wpływ środowiska rodzinnego, przedszkola i pracy logopedy. Dlatego należy uświadomić rodzicom, że w wieku sześciu lat ich dziecko powinno poprawnie realizowac wszystkie dżwięki. Ważna jest również postawa nauczyciela przedszkola, jego wykształcenie, osobowość i talent pedagogiczny w rozwijaniu poprawnej polszczyzny, korygowaniu podstawowych wad wymowy, ispirowaniu do twórczości słownej, w ścisłym kontakcie z rodzicami i logopedą. Wyrabianiu u dziecka dużej motywacji do doskonalenia języka przez rodzine, przedszkole, logopedę i uświadomienie płynących z tego korzyści przynosi wiele satysfakci. Obecność logopedy w każdym przedszkolu powinna być obligatoryjna. Właściwa współpraca logopedy, nauczyciela i rodziców jest gwarancją powodzenia terapii logopedycznej. Cały proces rozwijania i doskonalenia komunikacji językowej dziecka przedszkolnego powinien być ciągły, długofalowy i uwzględniający prawo do traktowania dziecka w sposób indywidualny, zaś formy i metody pracy muszą byc dostosowane do jego możliwości psychofizycznych. Celem nadrzędnym działalności logopedy i nauczyciela przedszkola winno być poszukiwanie efektownych metod współpracy przedszkola, rodziny, logopedy w zakresie rozwijania prawidowej mowy dziecka i jego sprawności językowej.
PRZYKŁADOWE FORMY REALIZACJI WSPÓŁPRACY LOGOPEDY I NAUCZYCIELA W PRZEDSZKOLU:
- Zapoznanie rodziców z aspektem rozwoju mowy dziecka na zebraniu z udziałem logopedy - prelekcja: " Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym oraz podstawowe wady wymowy tego okresu".
- Diagnoza logopedyczna dzieci i udostępnienie wyników badań zainteresowanym.
- Objecie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci i prowadzenie zajęć logopedycznych w przedszkolu przez wykwalifikowanego logopedę:
- udzielanie porad i wskazówek,
- zaprowadzenie zeszytów logopedycznych, dzienników logopedycznych.
Poinstruowanie nauczyciela przez logopedę o sposobach korektywy wad wymowy z dziećmi przedszkolnymi - prowadzenie cyklicznych zajęć z profilaktyki logopedycznej.
- Indywidualne spotkania rodziców z nauczycielka grupy w celu wymiany spostrzeżeń i omówienie rozwoju dziecka w tym zakresie.
- W przypadku trudności nawiązania kontaktu z psychologiem, audiologiem, ortodontą, laryngologiem, foniatrą.
- Pobudzanie dzieci do aktywności słownej przez udział w uroczystościach, inscenizacjach, teatrzykach, montażach słowno - muzycznych z udziałem i przy współpracy środowiska rodzinnego.
- Konkurs recytatorski "Dziecięce wierszowanie" - zasiadanie rodziców i logopedy w jury. Zwrócenie szczególnej uwagi na prawidłową wymowę, dykcje, prozodię wypowiedzi.
- Budzenie zainteresowań literackich wśród dzieci poprzez włączanie się do akcji " Cała Polska czyta dzieciom". Głośne czytanie wierszy, prozy przez rodziców, logopedę, dzieci, nauczycieli.
- Rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez nawiązywanie współpracy z biblioteką i udziałem w cyklu zajęć bibliotecznych.
- Przeprowadzenie ankiety wśród rodziców wszystkich grup na temat " Czy Twoje dziecko mówi poprawnie".
- Prowadzenie gazetki informatycznej dla rodziców dotyczącej zagadnień logopedycznych i pedagogicznych. Udostępnienie rodzicom literatury dotyczacej rozwoju mowy dziecka.
LITERATURA:
- Antos D.Demel G. Styczek I."Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy" WSiP Warszawa 1978
- Demel G. "Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola" WSiP Warszawa 1998
- Gałkowski T.Jastrzębowska G. "Logopedia"Wyd.Uniwersytetu Opolskiego Opole 1999
- Kaczmarek L."Nasze dziecko uczy się mowy" Wyd.Lubelskie Lublin 1982
- Rodak H."Terapia dziecka z wadą wymowy" Wyd.U.W. Warszawa 1997
- Sachajska E."Uczymy się poprawnej wymowy'' WSiP Warszawa 1992
- Słodownik-Rycaj E."O mowie dziecka " Wyd.Akademickie"Żak"Warszawa 2000
Julita Klimek- logopeda SOSW Tomaszów Maz.
Bogusława Honisz- nauczyciel Przedszkole nr 5 Tomaszów Maz. |